Bezpečnost osob v blízkosti konvektivních bouří (bouřek)
Bezpečnost osob
v blízkosti konvektivních bouří (bouřek)
Protože každá konvektivní
bouře bývá doprovázena některým ze svých doprovodných projevů - elektrickými
výboji (blesky), srážkami (přívalové deště, krupobití), nebo
prudkým větrem či jeho nárazy (tornáda, downbursty) - jsou
bezpečnostní pokyny rozděleny právě podle těchto jednotlivých kategorií. Tyto
projevy se však většinou nevyskytují samostatně, proto vždy musíme
předpokládat jejich možné kombinace. Musíme zohlednit konkrétní situaci
a prostředí, v němž se nacházíme, a posoudit který
z těchto činitelů za daných okolností pro nás představuje největší
nebezpečí - a podle toho se pak zachovat.
Elektrické
výboje (blesky)
Elektrické výboje (blesky)
představují patrně nejrizikovější faktor, doprovázející většinu konvektivních
bouří. Podrobně o vzniku a možných typech elektrických výbojů
pojednává stránka www.chmi.cz/meteo/rad/blesk, zde se
soustředíme pouze na základní bezpečnostní pokyny. Za bouřky není žádné místo
absolutně bezpečné - jsou jen místa poměrně bezpečná (například dobře
uzemněné zděné, kamenné nebo železobetonové budovy) nebo automobily s
uzavřenou plechovou karosérií, a naopak místa vysloveně riziková (viz
níže). Základní pravidlo je, že blesk si vždy hledá pro něj nejkratší a
nejvodivější cestu do země. Proto nejčastěji zasáhne nejvyšší nebo
nejlépe vodivé objekty v krajině. Nelze však na to absolutně spoléhat -
často totiž nedokážeme odhadnout, jaká dráha je pro blesk nejvýhodnější.
Obecně však platí, že za bouřky bychom se měli snažit vyvarovat situace, při
které se staneme doslova hromosvodem (ať již z důvodu nejvyšší polohy
v okolí či zvyšováním své vodivosti). Nebezpečnou se situace stává v
okamžiku, kdy již vidíme jednotlivé blesky, akutní nebezpečí hrozí když již
slyšíme i hřmění. Čím je doba mezi bleskem a zahřměním kratší nebo
čím je hrom hlasitější, tím je riziko větší. Za nejvíce rizikové lze
považovat následující situace: · Pohyb
osob v otevřené krajině nebo na jakémkoliv vyvýšeném místě; extrémně
nebezpečným je pohyb na horském hřebeni a vrcholech hor. · Pobyt
na vodní hladině (řek, přehrad, rybníků, jezer, moře) - jako plavec,
v člunu, na lodi, surfovacím prkně, nafukovací matraci, ... · Pohyb
v jakékoliv otevřené krajině, kdy máme u sebe jakékoliv větší kovové předměty
(např. jízdní kola, deštníky, golfové hole, krosny s kovovou kostrou,
zeměměřičské či fotografické stativy, ...) nebo se jich dotýkáme (např.
pevné řetězy na horách). · Pobyt
pod vzrostlejšími stromy. Pozor - některé nižší stromy mohou mít výrazně
hlubší kořeny než třeba okolní vyšší smrky a díky tomu jsou výrazně
vodivější. Za bouřky je tedy lepší vyvarovat se blízkosti jakýchkoliv
vzrostlejších stromů, nejen těch nejvyšších !!! · Pobyt
v blízkosti jakýchkoliv stožárů (nejen kovových!), sloupů veřejného
osvětlení, a poblíž elektrického vedení. · Pobyt
v/na jakýchkoliv otevřených vozidlech - sportovních, stavebních, či
zemědělských, cyklistických kolech a motorkách. · Telefonování
pevnými linkami (o to i v uzavřených chráněných
místnostech), práce s počítačem (zpravidla je spojen nejen s elektrickou
sítí, ale i s telefonní sítí přes modem) či jakýmikoliv
elektrospotřebiči, připojenými k rozvodné síti. · Kontakt
s vodou z vodovodu (mytí rukou či nádobí, sprchování, ...). · Pobyt
pod skalním převisem, ve vchodu do jeskyně nebo jakékoliv šachty. · Pokud
jsme v blízkosti bouřky, může být nebezpečným i pouhé vystupování
z auta, zejména jsou-li pneumatiky a půda ještě suché.
V okamžiku vystoupení se totiž můžeme stát "uzemněním" našeho
auta a tím iniciovat blesk. Za mokra by toto riziko mělo být výrazně
nižší. Naopak, za relativně
bezpečný lze považovat pobyt v bouřce v autě
s uzavřenou plechovou karosérií (nikoliv tedy v kabrioletu -
byť se zataženou střechou, nebo v trabantu) - samozřejmě
s přihlédnutím k dalším rizikům uvedeným níže a za předpokladu
přiměřeného snížení rychlosti jízdy. Stihneme-li to ještě před bouřkou,
zatáhneme či demontujeme všechny externí antény (od rádia a mobilního
telefonu), zatáhneme okénka a nedotýkáme se zbytečně kovových částí
karosérie. Pokud nás bouřka zastihne
v otevřené krajině, snažíme se vyhledat co nejnižší polohy (údolí,
úvozy, aj.) - musíme však zvážit riziko nečekaného přívalu vody (zejména
v soutěsce nebo uzavřené rokli). Na vyvýšených místech zaujmeme co nejnižší
polohu, nikoliv však v leže; zároveň se snažíme o co nejmenší
kontakt našeho těla se zemí. Z tohoto důvodu je doporučována poloha
v podřepu, avšak pokud možno na špičkách bot (otázkou však je, kdo tuto
polohu vydrží delší dobu). Pokud jsme ve skupině, raději se rozdělíme
a hlavně se nebudeme držet za ruce. Pokud by někdo ze skupiny byl
náhodou zasažen bleskem, je tak větší naděje, že v okolí bude osoba
schopná poskytnout první pomoc. Pokud budeme pohromadě, v těsné
blízkosti, v případě zásahu bleskem budou zasaženi nejspíše všichni! Výše uvedené zásady opatrnosti
platí i tehdy, když se bouřka jeví jako relativně vzdálená (zejména po
vydatných srážkách, kdy se nám zdá, že bouřka již odchází). Bezpečnostní
pravidla bychom měli zachovat po dobu alespoň 20 až 30 minut od posledního
blesku či zahřmění. V případě zásahu
a zranění člověka bleskem bývá nadějí pro zasaženého včasná první pomoc
- zpravidla je nutná masáž srdce a umělé dýchání. Proto není zcela od
věci si jejich zásady čas od času zopakovat... Vítr
Vítr sám o sobě pro člověka
bezprostřední nebezpečí většinou nepředstavuje (snad až na nejsilnější
tornáda). Nebezpečný je však svým působením na předměty a objekty, které
člověka obklopují, případně v nichž se zrovna pohybuje. Za bouřek se
nejčastěji prudký nárazový vítr vyskytuje na jejich čele, těsně před nástupem
srážek. Zvláštní formou silného větru v konvektivních bouřích (bouřkách)
jsou pak tornáda nebo downbursty. Zatímco tornáda se většinou
vyskytují v oblasti beze srážek, pro downbursty jsou typickými
"průtrže mračen", většinou doprovázené krupobitím. Nejvíce úrazů způsobených
větrem jde na vrub vyvrácených stromů a ulámaných velkých větví a jejich
následného pádu buď přímo na člověka, nebo na vozidlo v němž člověk
právě sedí, nebo před jedoucí vozidlo s následnou havárií. Následují
úrazy způsobené padající střešní krytinou a okapy (zejména ve městech,
kde lidé v ulicích často vůbec nevědí, co se kolem nich děje). Přitom
obě tyto skupiny úrazů nemusí být vázány pouze na konvektivní bouře (bouřky),
mohou se vyskytnout za jakéhokoliv silnějšího větru (např. při přechodu
front, nebo v silném proudění za frontou). Ať je však původ silného větru
jakýkoliv, lze se úrazům způsobených větrem vyhnout, pokud dodržíme
následující: · Za
silného větru se nebudeme zdržovat v blízkosti větších stromů,
u kterých může dojít k jejich vyvrácení nebo ulomení větších větví.
Platí to jak pro člověka pohybujícího se volně krajinou, tak pro táboření ve
stanech nebo různých chatkách, tak pro pobyt v zaparkovaném či jedoucím
autě. · Ve
městských ulicích omezíme za silného větru pohyb poblíž vyšších budov,
a to bez ohledu na typ střešní krytiny - vítr může utrhnout jak
jednotlivé střešní tašky, tak kusy plechových střech. Je-li to možné,
přečkáme nejprudší nárazy větru někde v uzavřených prostorách nebo
naopak na zcela volném prostranství. · Dáváme
si pozor na možnost pádu drátů elektrických rozvodů. Pokud dráty vysokého
napětí leží na zemi, zásadně se k nim nepřibližujeme (v jejich
okolí hrozí nebezpečí tzv. krokového napětí). · Za
jízdy autem snížíme přiměřeně rychlost - nečekaný boční náraz větru může auto
učinit neovladatelným, případně jej vytlačit ze silnice. · Pokud
nás prudký vítr zastihne na vodní hladině, snažíme se co nejrychleji dostat
na břeh (alespoň pokud nepatříme k extrémním surfařům). To platí jak pro
plavání (ve vlnách se můžeme rychle vyčerpat a utopit se), tak pro pobyt
na různých menších plavidlech (možnost jejich převrácení, případně potopení). Pokud se v naší blízkosti
vyskytne tornádo, musíme si oproti předchozím radám navíc ještě dát
pozor na následující: · Největším
nebezpečím pro člověka jsou různé letící předměty a úlomky všeho možného
(i nemožného), které tornádo může přemisťovat na značné vzdálenosti od
místa původu. Proto nejlepší, co můžeme v blízkosti tornáda udělat, je
schovat se do dostatečně bezpečného úkrytu. Tím jsou obecně sklepy, suterénní
místnosti, jádra budov či bytů, či alespoň místnosti bez oken. Zásadně
nestojíme u okna a nesledujeme, co se děje kolem! Různé stodoly,
maringotky, převozné obytné buňky, chaty, karavany či domky postavené
z dřevotřískových (či obdobných) materiálů bezpečný úkryt rozhodně
neskýtají; v případě přímého zásahu tornádem budou nejspíše rozmetány či
alespoň značně zdemolovány. Naopak zcela bezpečnými jsou železobetonové
budovy bez oken. · Auto
příliš bezpečný úkryt před tornádem neskýtá, byť na tuto otázku nejsou
odborníci příliš zajedno. Na jednu stranu může poskytnout úkryt před
drobnějšími létajícími předměty, na druhou stranu se samo může stát
"kořistí" tornáda. Pokud se s autem nechtěně dostaneme do
bezprostřední blízkosti tornáda, raději zastavíme (dál od vyšších stromů) a
zůstaneme připoutáni uvnitř. Většina našich (českých) tornád je
naštěstí příliš slabá, než aby auto nadzvedla, případně různě převracela (byť
i takový případ již byl u nás zaznamenán). Většina smrtelných případů
v souvislosti s pobytem v autu, které se dostalo do silného
tornáda (tedy především v USA) byla způsobena tím, že osoby v něm nebyly
připoutány a při jeho převracení byly z auta katapultovány
a následně autem přimáčknuty. · Pokud
nás tornádo chytne v otevřené krajině, snažíme se vyhledat úkryt alespoň
v různých terénních prohlubních, které nás alespoň částečně ochrání před
padajícími stromy a různými letícími předměty. Rukama si snažíme chránit
především hlavu, hrudník a břicho. · Je-li
to jen trochu možné, tornádu se raději zdáli vyhneme; rozhodně si nebudeme
hrát na "lovce bouří" (kteří většinou podstatně lépe vědí, co si za
dané situace mohou dovolit). · Pokud
nás tornádo překvapí například při toulkách po severoamerických Velkých
pláních, vyhledáme nejbližší veřejný protitornádový úkryt (většinou veřejné
knihovny, státní budovy, stadiony, aj.) a řídíme se pokyny místních
autorit (většinou policistů nebo hasičů). Při dlouhodobějším pobytu
v ohrožených oblastech (zejména východně od Skalistých hor) je vhodné se
co nejdříve po příjezdu informovat na umístění nejbližšího veřejného
protitornádového úkrytu. Přívalový
déšť
Silné přeháňky, spojené
s bouřkovou činností, jsou v letním období poměrně častým a běžným
jevem, ale ve většině případů mají pouze krátké trvání (do 30 minut),
což souvisí s dynamikou bouřkové oblačnosti. Někdy však může být
bouřková buňka mimořádně aktivní (většinou ve vazbě na downbursty) a ve velmi krátkém čase z
ní vypadne extrémní množství srážek, které pak nestačí "normálně"
odtéct z oblasti, kde napadly. Jindy se bouřková oblačnost může
„zorganizovat“ do podoby většího množství bouřkových buněk, které opakovaně vznikají
v přibližně stejné oblasti. Za takové situace pak dochází k velmi
nebezpečné akumulaci konvektivních srážek, které se již nestačí vsakovat či
"normálně" odtékat. V obou uvedených případech tak může
dojít k velmi nebezpečným povodním z přívalových dešťů, nazývaným přívalové
povodně. Ty jsou nebezpečné především svou rychlostí a prudkostí, a též
tím, že mohou přeměnit „nevinné“ malé potůčky (či jen suchá koryta)
v životu nebezpečný živel. Nejnebezpečnější jsou v horách, kde se
vlivem výrazně sklonitého terénu zvyšuje jejich rychlost a ničivost, přičemž
současně dochází k sesuvům bahna a kamení. Vzhledem k tomu, že Český
hydrometeorologický ústav i povětrnostní služby ve většině států světa
neustále zkvalitňují monitoring a systém předpovědi počasí se zvyšujícím
se důrazem na varovnou službu před nebezpečnými povětrnostními jevy, je stále
pravděpodobnější, že na možné nebezpečí přívalových srážek budete předběžně
upozorněni sdělovacími prostředky, zejména veřejnoprávními. Je nutné ovšem
zdůraznit, že konkrétní místo, kde se případné nebezpečné bouřkové lijáky
mohou vyskytnout, dopředu předpovědět prakticky nelze. Jste-li potenciálně
ohroženi přívalovými srážkami či následnou přívalovou povodní, je nutné při
upozornění především pozorněji sledovat dění ve svém okolí, připravit se na
možnost povodně a samozřejmě se chovat v souladu s protipovodňovými
opatřeními dané obce či místních autorit. V případě, že jste zodpovědní
za chod místních protipovodňových varovných systémů, je vhodné prověřit
jejich funkčnost. Máte-li přístup na Internet, doporučujeme zvýšenou měrou
sledovat informace na stránce http://www.chmi.cz/ či na www stránkách
podniků Povodí (http://www.povodi.cz/). Pokud povodeň bezprostředně
nehrozí, ale bouřková oblačnost je již pozorovatelná, je vhodné přinejmenším
tuto oblačnost pozorněji sledovat, zda se příliš dlouho (více než
hodinu) „nezdržuje“ na jednom místě, v oblasti proti proudu
vodního toku, který by Vás mohl případně ohrozit. Nebezpečí přívalových
srážek je tím větším, čím níže jsou mraky nad terénem, což indikuje větší
množství vláhy v atmosféře. Dalším indikátorem možné nebezpečnosti bouří
jsou výrazně mimoběžné směry větru v různých hladinách, pozorovatelné podle
tahu mraků (v meteorologické mluvě „střih větru“). Silné srážky mohou být
naznačeny velkou frekvencí blesků za nápadné absence hlasitého hřmění, které
je silnými srážkami často významně utlumeno (a nevidíme čárové blesky, ale
jen „rozmazané“ záblesky). Je samozřejmé, že možnost pozorování je významně
snížena v nočních hodinách, kdy je možné se řídit pouze pozorovatelnými
bleskovými výboji či hřměním. Zvláště nebezpečné jsou
přívalové povodně pro letní turistické kempy, které mohou být umístěny
v údolních nivách. Jste-li svědkem přívalových srážek v dané
oblasti či v oblasti proti proudu vodního toku, je nutné zvýšit
ostražitost a při sebemenší známce nebezpečí se co nejkratší cestou vzdálit
do bezpečí, tj. většinou do nejbližšího svahu. Je též rozumné na tuto možnost
myslet již při stavbě stanu či parkování automobilu. Výše uvedené zásady jsou spíše
zásadami předběžné opatrnosti, nyní uvedeme pokyny v případě, že povodeň
začíná hrozit (tyto zásady platí i pro ostatní typy povodní, nejen pro
přívalové). Jestliže
začínají přicházet varovné zprávy o přicházející povodni, je nutné se řídit
následujícími instrukcemi: · Řídíme
se případnými pokyny hasičů, policie a povodňových orgánů. · V
případě relativního dostatku času si připravíme nouzové zavazadlo a sledujeme zprávy (místní
rozhlas, celostátní rozhlas ...). · Varujeme
ostatní ohrožené osoby v okolí. · Zabezpečíme
svůj dům či svěřené objekty proti vniknutí vody (sklepní okna, vchodové
dveře). · Přemístíme
cenné věci do vyšších pater (včetně potravin a vody). · Připravíme
se na nouzové opuštění objektu, uzavřeme přívody plynu, vody a vypneme
elektřinu. Jestliže povodeň již
nastala, zdůrazňujeme následující zásady: · Řídíme
se případnými pokyny policie, hasičů a povodňových orgánů. · V
případě nedostatku času či nejasné situace co nejrychleji opustíme ohrožené
místo; zvláště nebezpečnými jsou rokle, kaňony a údolí, které opouštíme do
nejbližšího svahu. · Varujeme
ostatní ohrožené osoby. · Přecházíme-li
zaplavené území, nepokoušíme se přecházet proud vody na místech, kde je
hloubka vody větší než zhruba výška kolen – proud může mít neočekávanou
sílu. · Nepřejíždíme
autem zaplavenou vozovku, most či terén, kde nemůžeme odhadnout výšku vody –
při ponoření karoserie do vody se překvapivě lehce ztratí kontakt pneumatiky
s povrchem vozovky a automobil se může dostat snadno mimo vozovku, most
či brod do nebezpečné hloubky nebo do proudu. Relativně bezpečný je průjezd
tehdy, kdy se karoserie do vody neponoří. Platí to i pro terénní
automobily. · V
případě, že Váš automobil zůstane stát ve vodě, je nutno jej co nejrychleji
opustit. · Na
mostech i na exponovaných vozovkách v průběhu povodně navíc hrozí nebezpečí
jejich zřícení, pročež se jim, pokud je to možné, vyhýbáme. · Zvláště
pozorně je nutno řídit v noci, kdy lze jen obtížně odhadnout stupeň
zaplavení terénu a vozovky · Nenecháváme
bez dozoru děti, pro které jsou zvláště nebezpečné různé strouhy, propusti a
kanály. · Při
pohybu v zaplavených objektech nepoužívejte otevřený oheň a nekuřte,
neboť se může vznítit případný hořlavý materiál (trochu překvapivé při
povodni, ale je to tak …). Po povodni
zdůrazňujeme tyto zásady: · Stále
se řídíme případnými pokyny policie, hasičů a povodňových orgánů. · Jakékoliv
potraviny, které přišly do styku s vodou z povodně, nesmíme
používat (hrozí nebezpečí infekce). · Před
požitím vodu převařujte do doby, než bude potvrzena nezávadnost jejích
zdrojů. · Veškeré
elektrické spotřebiče, které přišly do styku s vodou, je potřeba před
použitím prověřit. · Nenavštěvujte
zbytečně zaplavené oblasti, kde můžete komplikovat záchranné či obnovovací
práce. Kroupy
Kroupy jsou poměrně běžným
jevem doprovázejícím bouřky, ale nebezpečným začíná být krupobití tehdy, když
se vyskytnou kroupy o průměru větším než cca 2 cm. Výjimečně
se mohou vyskytnout kroupy o průměru nad 5 cm (rekord v ČR je cca
12 cm), které pak mohou způsobit vážná zranění či velké hmotné škody. V
případě blížícího se nebo začínajícího krupobití - zvláště při výskytu krup
větších velikostí - doporučujeme okamžitě vyhledat bezpečný úkryt, případně
poskytnout pomoc osobám, které byly zastiženy na otevřeném prostranství.
Zvláště ohroženými jsou děti a drobnější živočichové. Jestliže řídíme
vozidlo, okamžitě zastavíme na bezpečném místě (nejlépe pod nízkými stromy
nebo pod jiným vhodným úkrytem), neboť kroupy mohou poničit karosérii či
rozbit (zejména přední) skla automobilů. Máme-li po ruce nějakou těžší
deku, přehodíme ji přes přední okno a alespoň část karosérie. Protože
největší kroupy se zpravidla vyskytují až na závěr krupobití, vyčkáme
v úkrytu až do jeho naprostého odeznění. ... a
jejich možné kombinace ...
Jak již bylo řečeno
v úvodu, většinou se výše popsané jevy při silnějších bouřích
nevyskytují zcela osamoceně, ale buď společně nebo v určitém sledu za
sebou. Typická silná bouře začíná postupným nebo prudkým zesílením větru
(nárazy větru, výjimečně tornádem), krátce poté (řádově sekundy až desítky
sekund) zpravidla přijde přívalová přeháňka, doprovázená výrazným zesílením
bleskové aktivity, načež po zeslabení větru a srážek se na závěr dostaví
krupobití... Jindy se vše může odehrát bez úvodního zesílení větru, nebo
v jiných případech může krupobití přijít téměř současně s prvotním
nárazem větru a nástupem srážek - vždy záleží jednak na typu bouře,
jednak na naší poloze vůči jejímu středu a směru postupu bouře. Protože často ani
profesionální meteorologové nedokáží v terénu odhadnout, co mohou
vzápětí od bouře očekávat, tím spíše "normální" lidé by měli raději
vždy počítat se všemi myslitelnými projevy bouře - tak, jak byly
popsány výše. Co je nám platné, když našeho plechového miláčka
i s námi schováme před kroupami pod vysoký hustý strom, když
vzápětí vítr nebo blesk ulomí korunu stromu a ta nám přistane na střeše?
Co je nám platné, když se před blesky šlehajícími kolem schováme do úzké
rokle, když nás o pár minut později spláchne přívalová vlna? Nebo naopak
- co je nám platné, když před stoupajícím potokem utečeme na nejvyšší kopec
v okolí, kde si nás vzápětí najde blesk? Nechceme tím v žádném
případě tvrdit, že ať děláme cokoliv, že vždy se uchráníme pouze před jedním
z jevů a riziko jiného současně zvýšíme. Naopak, chceme pouze
zdůraznit, že naše chování by mělo zohlednit všechna možná rizika za dané
situace, v níž se zrovna nacházíme. Za bouře bychom se měli
vždy chovat tak, abychom pokud možno minimalizovali všechna reálná nebezpečí,
přičemž minimalizace jednoho rizikového faktoru by neměla vyvolat zvýšení
jiného... Pro doplnění uvádíme čísla tísňových volání:
Z mobilních telefonů je možné volat jednotné evropské
číslo tísňového volání 112, což je univerzální tísňové číslo, které
funguje jednotně v celé Evropské unii a postupně je zaváděno
i v ostatních státech. U nás je toto tísňové číslo v mobilních
sítích již funkční, od ledna 2003 bude v ČR dostupné i na pevných telefonních
sítích. Pokud je ale zřejmé, že potřebujete pouze jednu ze složek záchranného
systému, je vhodnější volat přímo příslušné národní číslo tísňového volání
(v ČR 15x). V ČR obsluhuje linku 112 Hasičský záchranný sbor ČR. Volání na čísla 150, 155,
156, 158 a 159 je sice bezplatné, avšak v případě předplacených SIM
karet (v ČR Go, Twist a Oscarta, na Slovensku Easy
a Prima) je nutné mít na kartě alespoň minimální kredit (tj. karta
nesmí být zcela vybita). Naproti tomu číslo 112 (rovněž bezplatné) má
dvě zásadní výhody: jednak je možné jej volat i bez vložené SIM karty
nebo ze zcela vyčerpané předplacené karty, jednak jej lze volat i
prostřednictvím sítí ostatních operátorů (čili v zahraničí i bez
aktivovaného roamingu nebo tuzemsky i v místech, kde Váš operátor
nemá pokrytí svým signálem). |
Stránku
připravili: , a |
© 2002-2004 Český hydrometeorologický ústav |