Obecně Oblíbené Omyly o záchranné službě
Obecně Oblíbené Omyly
o záchranné službě
(c) Dr. Ondřej Franěk
O tom, jak přesně funguje
záchranná služba, nemají zpravidla nezúčastnění příliš přesné představy.
Nejdostupnější a zároveň nejabsurdnější informace si veřejnost sbírá z
naivně-fantasmagorních televizních seriálů, ve kterých jdou záchranáři z akce
do akce a jedna je nebezpečnější než druhá. Typický zásah pak probíhá tak, že
lepá Jassica - záchranářka v přiléhavé kombinéze - vytahuje z
rozbouřených vod zdivočelé řeky plačící dítě, pochopitelně poté, co se do vln
vrhla z nízko letícího vrtulníku jištěná prádelní šňůrou o něco méně odvážným
Jimem.
Skutečnost se samozřejmě
podstatně prozaičtější: jen s malou nadsázkou lze definovat
"průměrného" pacienta záchranky jako pětasedmdesátiletého
důchodce, jemuž je už tři dny hůře než jindy...
Na této stránce je proto shrnuto
několik nejobvyklejších zkreslených představ, se kterými se setkávají
záchranáři v každodenní praxi.
Záchranná služba ošetřuje hlavně těžké
úrazy po dopravních nehodách
Opak je pravdou. Dopravní nehody - oproti
obecně vžitým představám - představují ze statistického hlediska relativně
řídkou příčinu úmrtí. Ročně zemře na následky nehod v ČR něco přes 1.000 lidí,
ale např. počet náhlých úmrtí následkem ischemické choroby srdeční se v ČR
odhaduje na 60-80.000 ročně. Tomu samozřejmě odpovídá i spektrum pacientů
záchranných služeb.
Více než 80% pacientů záchranných služeb
tvoří lidé nemocní - zpravidla staří a nemocní. Typickou diagnózou je
zhoršení stavu při chronické ischemické chorobě srdce, dechové potíže při
chronické obstrukční chorobě bronchopulmonální, cévní příhoda mozková...
Úrazové příčiny nabývají na významu zejména u mladších lidí (kde se dělí o
význam s otravami - ať už ze sebevražedných úmyslů, nebo u narkomanů včetně
alkoholiků) a dětí (zde jako u jediné věkové skupiny převažují úrazy nad
onemocněními). Všechny úrazy dohromady tvoří asi 15 - 20 procent všech případů
záchranných služeb. Ani ne polovina úrazů souvisí s dopravními nehodami, zbylé
jsou úrazy sportovní, pracovní a domácí.
Skutečně život ohrožujících příhod je asi
10 - 15 procent ze všech zásahů záchranných služeb. Tyto příhody mají opět v
naprosté většině původ v onemocněních (infarkt myokardu, plicní embolie,
závažné otravy...) a jen cca 1 - 2 procenta všech zásahů tvoří závažné, život
ohrožující úrazy.
Nejúčinnější pomoc přináší záchranářský
vrtulník
Nasazení vrtulníku má svoje opodstatnění
u necelého půl procenta případů, které řeší záchranné služby. Navíc má řadu
omezení - nezapomeňme že 50% času z hlediska celoročního průměru je na našem
území soumrak nebo tma, a tudíž přímý zásah vrtulníku v terénu je velmi obtížný
a často vůbec nemožný. Přičteme-li k tomu období se špatným počasím (mlhy,
silný vítr, nebezpečí námrazy), je pro leteckou záchranu reálně využitelných
v průměru cca 30 - 40% z 24 hodin (více na jaře a zejména v létě, méně na
podzim a v zimě). Technická prodleva mezi přijetím výzvy a skutečným startem
vrtulníku (v závislosti na typu stroje, počasí a dalších okolnostech) je
nejméně 2 - 5 minut, často podstatně více (například když je vrtulník při
špatném počasí uložen v hangáru).
Z toho vyplývá, že systém záchranné
služby musí být organizován tak, aby si spolehlivě poradil i bez pomoci
vrtulníků a v drtivé většině akcí kde je vrtulník nasazen je také na místě
podstatně dříve pozemní posádka záchranné služby. Ta pacienta zajistí a předá
jej posádce vrtulníku k dalšímu transportu.
Hlavní význam letecké záchranné služby není tedy v
"rychlém" zásahu, ale v šetrném a přímém transportu na
specializované pracoviště. To se týká zejména závažných mnohočetných úrazů,
popálenin, úrazů míchy a velkých cév a některých závažných onemocnění (např.
úrazem způsobené či samovolné krvácení do mozku), která vyžadují řešení ve
specializovaných centrech.
Druhou velkou oblastí je záchrana v nepřístupném
terénu - zejména na
horách, ale i v odlehlejších rekreačních oblastech, údolích řek apod. Zde je
naopak často právě vrtulník jediným prostředkem, který se k nemocnému dostane v
relativně krátké době. Podobnou logiku mají zásahy na významných a
frekventovaných silničních tazích, kde je někdy při nehodě dostupnost místa
ztížena. Takových situací, kde je potřeba zasáhnout na místě z jakéhokoliv
důvodu nepřístupném pro pozemní složku, je ale v reálu naprosté minimum.
Vrtulník se také příliš nehodí pro
transport pacientů, jejichž životní funkce nejsou alespoň relativně stabilní.
Záchranářské vrtulníky jsou zpravidla poměrně malé a pacient je v nich často
uložen ve velmi stísněných podmínkách. Není proto snadné a často ani možné
provádět některé život zachraňující úkony. K tomu přistupují pro všechny
vrtulníky typické vibrace, které nepříznivě ovlivňují činnost monitorovacích
přístrojů. Pro transport pacientů ve skutečně kritickém, nestabilním stavu, je
proto často vhodnější technicky i personálně dobře vybavená sanita, která může
při jakékoliv komplikaci ihned zastavit a resuscitační péče může pokračovat v
klidu a v relativně komfortních podmínkách.
V nejhorším je potřeba aplikovat
elektrické šoky
Elektrický šok - správně
"defibrilace" - se používá jenom ve zcela přesně definované situaci:
u takzvané fibrilace (kmitání) srdečních komor. Fibrilace komor je stav,
kdy se jednotlivá svalová vlákna srdečního svalu nestahují koordinovaně, ale
každé zvlášť. Výsledkem tedy není jeden mohutný stah srdce jako celku, ale
"chvění" srdeční svaloviny , které nemá prakticky žádný efekt na
vypuzování krve ze srdce a tedy udržení funkčního tělního oběhu. Fibrilace
komor je typickou komplikací, která zabíjí pacienty stižené infarktem
myokardu (odúmrtím části svaloviny, které je způsobeno ucpáním některé z
tepen zásobujících srdce). V takovém případě je defibrilace - tedy elektrický
výboj, který v jeden okamžik uvede všechna vlákna srdečního svalu do stejného
elektrického stavu - jediná existující metoda jak tento nepříznivý stav
ovlivnit. Nicméně zdaleka ne každý pacient v bezvědomí trpí touto poruchou
srdečního rytmu. U části z nich je srdeční činnost zachována a k bezvědomí
došlo ze zcela jiného důvodu. U dalších již srdce neprojevuje žádnou aktivitu -
svalová vlákna se již nestahují vůbec. U těchto skupin pacientů naopak nemá
provedení defibrilace žádný praktický význam a naopak zdržuje zachránce
od provádění nepřímé masáže srdce.
Nejúčinnější pro záchranu života je
injekce do srdce
Přímá aplikace léků do dutin srdce je
metoda v praxi dávno opuštěná. Její myšlenka spočívala v tom, že lék (zpravidla
ze skupiny léků stimulujících srdeční činnost - např. adrenalin) podaný do
srdeční komory se dostane k cílovým buňkám velmi rychle - vlastně jedinou
kontrakcí (stažením) srdce je lék "postrčen" do věnčitých tepen
srdce. Bohužel v praxi má metoda několik úskalí. Předně - ačkoliv se to nezdá -
trefit srdeční komoru "naslepo" jehlou přes stěnu hrudní není až tak
jednoduché. Výkon nejde nijak snadno "nanečisto" trénovat a naprostá
většina pokusů tak končí neúspěchem (injekcí do svalu, či mimo srdce). Často je
tento neúspěch dokonce nepoznaný. Dále velmi vážně hrozí poškození srdečního
svalu a tepen které se po něm vinou s rizikem závažného krvácení do osrdečníku.
To by byla těžká, často smrtící komplikace. V neposlední řadě při zákroku v
terénu hrozí zanesení infekce do srdečního svalu nebo jeho okolí, výsledkem
čehož by byl opět velmi závažný a často smrtelný stav - zánět mezihrudí.
Ve srovnání s tím je podání léku do
plastové kanyly zavedené do žíly na ruce naprosto bezpečné a působení léku se
oddálí jen o několik sekund, přičemž díky naředění, které nastane
"cestou", lék prochází srdcem sice v o něco menší koncentraci (tu ale
můžeme "dohnat" podáním několika dávek současně), ale po podstatně
delší dobu. V nouzi, kdy není žilní přístup k dispozici, lze také podat některé
léky do trubice zavedené do dýchacích cest. Lék se tak dostane prakticky přímo
do plic kde se okamžitě vstřebá do krve a během okamžiku se dostane
"malým" oběhem do srdce.
Kde proboha jsou tak dlouho?
Včasný příjezd posádky záchranné služby
je oprávněný požadavek každého reálného i potenciálního postiženého i svědka
náhlé příhody. Při nejlepší vůli ale nelze očekávat, že se záchranka na místě
zjeví ve 2 - 3 minutách: dojezdový čas se skládá z řady dílčích, relativně
krátkých časů. Jednotlivé dílčí časy se v průměru pohybují okolo těchto hodnot:
čas od události do rozhodnutí volat záchranku, vytočení čísla, čekání na
spojení: 1/2 minuty a víc. Rozhovor s dispečinkem: okolo 1 minuty. Předání
informace posádce, výjezd: 2-3 minuty (vrtulník 3-5minut, z hangáru 5-10
minut). Cesta na místo: cca 1 min / 1 km (ve městě v průměru okolo
4 - 5 minut, mimo město 7 - 10 minut a více). Cesta od vozidla k pacientovi
(do domu): 1-5 minut. Součet těchto časů se jen málokdy dostane pod 10
minut skutečné dosažitelnosti pomoci počítáno od okamžiku události do
okamžiku než ruka zdravotníkova spočine na pacientovi. Jen v případě mimořádně
příznivé souhry okolností se podaří tento čas stlačit pod 5 minut. Přestože na
laika působí tyto počty depresivně, je nutno konstatovat, že tato čísla
korespondují se stejně počítanými časy v nejvyspělejších zemích. Zejména v
život bezprostředně ohrožujících stavech tím vyniká potřeba laické první pomoci
svědky příhody: například u zástav oběhu vzniklých v souvislosti s infarktem
myokardu má při kvalitní laické resuscitaci (zejména nepřímé masáži srdce,
případě s dýcháním z plic do plic) 50% postižených i po deseti minutách
šanci na přežití a uzdravení, zatímco bez této pomoci již umírá (na místě nebo
později v nemocnici) statisticky 100% postižených!!!
Poznámka: zákonná norma (vyhláška 434/92)
zde stanoví, že záchranná služba musí být organizována tak, aby "byla
zabezpečena dostupnost přednemocniční neodkladné péče a její poskytnutí do 15
minut od přijetí tísňové výzvy s výjimkou případů hodných zvláštního
zřetele".
Co s ním v té sanitce dělají takovou
dobu, proč už ho nevezou do nemocnice!?
Systémy práce záchranných služeb se
historicky dělily na dvě filozoficky rozdílné větve: pro systémy, kde není v
sanitce lékař (celosvětově naprostá většina zemí), býval typický tzv. postup
"scoop and run", neboli rychle přijet, rychle naložit, rychle
odvézt do nemocnice, kde je teprve na příjmovém oddělení
("Emergency") poskytnuta lékařská péče. Naopak tak, kde je obvyklá
přítomnost lékaře v sanitě, byla filozofie tohoto systému popisovaná
sloganem "stay and play", neboli rychlý příjezd, ale pak
důkladnější vyšetření a zahájení léčby přímo na místě příhody.
Toto schéma ale odpovídá spíše činnosti
při méně závažných událostech, tedy tam, kde "nejde o život". Tam
skutečně zpravidla platí to, že "paramedici" pacienta naloží a
odvezou na nejbližší Emergency, zatímco lékař může provést některá vyšetření a
léčebné výkony přímo na místě a pacientovi aspoň trochu pomoci nebo jej dokonce
ponechat doma, pokud to stav umožňuje.
Je jasné, že první přístup je podstatně
efektivnější (jeden lékař na Emergency se může věnovat několika pacientům,
odpadají ztrátové časy přejezdů mezi pacienty apod.), zatímco druhý je
komfortnější (někteří pacienti jsou ošetřeni přímo doma, nemusí nikam jezdit),
a v kritických stavech může skutečně lékař provést některé život zachraňující
výkony (např. podání některých léků) podstatně dříve.
Oba přístupy mají svoje historické kořeny
a spory o to, který je ve výsledku "celkově lepší" jsou staré jako
lidstvo (tedy spíš záchranářstvo) samo.
Z hlediska závažných, život
ohrožujících událostí ale všechny moderní systémy záchranných službě
víceméně konvergují ke stavu, někdy popisovanému jako "save and run".
To znamená, že na místě jsou důsledně a bez odborných kompromisů provedeny život
zachraňující výkony, a následuje rychlý transport do specializovaného
zdravotnického zřízení. Na jednu stranu to znamená, že výcvik
"paramediků" (nebo chcete-li "zdravotnických záchranářů")
je stále komplexnější a jejich kompetence provádět výkony dříve vyhrazené jen
lékařům stále širší, na straně druhé existuje snaha omezovat přítomnost lékařů
v přednemocniční péči (jak z důvodů ekonomických, tak pro hrozící ztrátu
erudice) a také lékaře poněkud "mírnit v rozletu" při zásazích na
místě události tak, aby poskytnutá pomoc byla skutečně efektivní, a
nikoliv jen "efektní".
V každé sanitce sedí lékař
V "českých luzích a
hájích", respektive po českých městech a vesnicích se pohybuje řada
sanitních vozů. Naprostá většina z nich jsou vozy dopravních zdravotních
služeb, jejichž posádku tvoří zpravidla jeden nebo dva řidiči, kteří by
měli absolvovat základní kurs první pomoci. Jde o úroveň znalostí zhruba
odpovídající o něco málo rozšířené osnově autoškoly a tyto sanity také
zpravidla disponují zdravotnickým vybavením na úrovni lepší
autolékárničky. Tato vozidla ovšem nevyjíždějí na tísňovou výzvu, ale na
běžnou objednávku zdravotnického převozu. K akutním stavům se jejich posádky
dostávají zřídka a víceméně náhodou.
Při zásahu na základě tísňové výzvy se
můžeme setkat se dvěma typy posádek. Posádku RZP (Rychlá Zdravotnická
Pomoc) tvoří řidič-záchranář a zdravotnický záchranář (absolvent
specializovaného středoškolského studia) případně zdravotní sestra s
příslušnou kvalifikací. Dříve byly tyto posádky v ČR spíše výjimkou nebo nebyly
využívány vůbec, dnes samostatně reagují na cca 30% výzev záchranných služeb, v
řadě míst i více (např. v Praze ja to cca 75%).
Posádku "s lékařem" neboli RLP (Rychlá Lékařská Pomoc)
tvoří řidič, sestra nebo zdravotnický záchranář a lékař
(a v některých případech ještě jeden záchranář). Tam, kde je k dispozici
posádka RZP, zasahuje posádka RLP pouze u závažnějších případů, tam kde RZP
není k dispozici, vyjíždí ke všem výzvám.
Speciálním případem posádky RLP je posádka
vrtulníku letecké záchranné služby, tvořená pouze lékařem a zdravotnickým
záchranářem (sestrou).
V některých místech dále funguje tzv. setkávací
(RV) systém. V takovém případě se zpravidla lékař s řidičem a případně se
sestrou dopravují rychlým osobním vozem na místo hlášené příhody, kde se
sjíždějí s běžnou sanitkou, zpravidla posádkou RZP. Po vyšetření a ošetření je
pacient buď ponechán na místě (zřídka), nebo transportován do nemocnice. V
naprosté většině případů tento transport obstará samostatně posádka RZP a lékař
je volný pro případný další zásah. Jenom nejzávažnější případy lékař doprovází
vozem RZP až do nemocnice.
Viz také Sanitka bez lékaře - norma, nebo skandál?
_______________ (c)
Ondřej Franěk, www.zachrannasluzba.cz
_______________